Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre opplevelsen av nettstedet vårt. Ved å fortsette å bruke nettstedet, samtykker du at vi bruker dem. Vil du vite mer om våre retningslinjer for personvern finner du de her.
Colligent

Ofte stilte spørsmål

  • Jeg har mottatt et brev fra dere, hva er dette for noe? Hva gjør jeg nå?

    Svar

    Dersom du ikke har betalt en faktura i tide vil du motta et brev fra oss. Ofte utstedes brevet fra et inkassoselskap som har fått i oppdrag å kreve inn en ubetalt faktura. Inkassovarselet kan derfor komme fra et annet selskap enn det selskapet som sendte selve fakturaen.

    Kontroller først at informasjonen er korrekt, og betal utestående (inkludert renter og omkostninger) innen forfallsdato oppgitt i brevet. Dersom du er uenig i inkassokravet, eller originalfakturaen som ligger til grunn for kravet, er det viktig at du gir oss beskjed om dette omgående. Ta kontakt med kundeservice.

  • Jeg ønsker en oversikt over saken

    Svar

    Den enkleste og raskeste måten for å få oversikt over saken din er ved å logge inn på min side. Du kan også ta kontakt med kundeservice.

  • Jeg er uenig kravet

    Svar

    Er du uenig kravet, kan du sende oss en innsigelse på post@colligent.no. Det er viktig at innsigelsen inneholder tilstrekkelig informasjon, herunder:

    -hvorfor du er uenig kravet

    -hvem du har vært i kontakt med, når du hatt kontakt og hva dere ble enige om

    Husk at selv om du sender inn en innsigelse er ikke det gitt at denne blir innfridd. Det avhenger fra situasjon til situasjon. 

    Det er behjelpelig for oss dersom du oppgir saksnummer, fødselsdato og fullt navn når du kontakter oss.

  • Hva koster det om jeg ikke betaler i tide?

    Svar

    Dersom du ikke overholder fristen må du betale forsinkelsesrenter. Renten blir justert hvert halvår, og fra 1. januar 2019 er den på 8,75 % av beløpet du skylder. Om du har fått inkassokrav fordi du ikke har betalt låneavdrag kan renten bli høyere. Da kan inkassoselskapet kreve den renten du har på lånet istedenfor.

    I tillegg til forsinkelsesrente kan det tilkomme salærer. Beløpet beregnes ut fra inkassosatsen og hovedstolen. Inkassosatsen blir fastsatt årlig av regjeringen, og fra 1. januar 2019 er den på 700 kroner.

  • Jeg kan ikke betale akkurat nå

    Svar

    Dersom du ikke har mulighet til å betale kan det i tilfeller være mulig å utsette betalingsfristen eller inngå en nedbetalingsavtale. For mer informasjon logg inn på min side eller ta kontakt med kundeservice.

  • Jeg ønsker en nedbetalingsavtale

    Svar

    I mange tilfeller kan vi tilby deg en nedbetalingsavtale. Logg deg inn på min side eller kontakt kundeservice for å høre om dine muligheter.

    Dersom du inngår en nedbetalingsavtale og ikke betaler til forfall kan det bli rapportert en betalingsanmerkning.

  • Jeg har gjort en betaling i dag, har den kommet frem?

    Svar

    Det tar ofte 1-4 virkedager før en innbetaling er registrert hos oss.

    Dersom du har betalt men opplever å bli kontaktet av oss, kan det være fordi det ikke er registrert innbetaling på saken. Send en kvittering på post@colligent.no som viser kid, kontonummer, dato og beløp.

    Ved betaling etter forfall vil det påløpe gebyrer og salærer. Dette må dekkes inn for at vi kan avslutte saken.

  • Hva er forskjellen på en betalingspåminnelse og et inkassokrav?

    Svar

    Du får en betalingspåminnelse når fakturaens forfallsdato er passert og fakturaen ikke er betalt. Betalingspåminnelsen inkluderer en påminnelsesavgift og en ny forfallsdato. Som regel får man en betalingspåminnelse før man får et inkassovarsel, men det finns ingen lov som sier at det må være slik.

  • Hvorfor har fakturaen min gått til inkasso? Jeg har ikke mottatt opprinnelig faktura

    Svar

    I enkelte tilfeller kan man motta inkassokrav uten at man tidligere har mottatt fakturaen som inkassokravet gjelder for. Det kan være flere årsaker til dette, men den vanligste årsaken er at fakturaen "forsvinner" i posten. Det er derfor viktig å kontakte fordringshaver omgående dersom du savner en faktura.

    Husk at du har undersøkelsesplikt dersom du savner en faktura.

  • Når blir en betalingsanmerkning registrert?

    Svar

    Privat: 
    En betalingsanmerkning kan oversendes kredittopplysningsbyråer for registrering 30 dager etter rettslig skritt. Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring i saker hvor det foreligger tvangsgrunnlag. Dersom skyldner har inngått nedbetalingsavtale med inkassator, og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres umiddelbart.

    Bedrift: 
    En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassator. En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både for privat- og bedriftssaker. Dersom det blir avsagt dom i en sak, kan anmerkning ikke registreres så lenge kravet blir innfridd innenfor domstolens fastsatte frist.

  • Er det mulig å utsette betalingen?

    Svar

    Hovedregelen er at inkassokrav må betales innen forfallsfrist. Dersom du har behov for en betalingsutsettelse så ta kontakt før forfallsdato. Du kan logge deg inn i vår kundeportal på Min Side og selv registrere utsettelse med begrunnelse der. Saksbehandler vil deretter vurdere dette og ta kontakt med deg. En slik avtale er kjent som "betalingsutsettelse". For at dette skal bli gjennomført må du kontakte oss og være tydelig på hvordan du kan betale gjelden. Hver sak blir behandlet individuelt.

    Det samme gjelder dersom du har nedbetalingsavtale hos oss og ønsker en betalingsfri måned. Dersom du ikke har mulighet til å betale er det bedre at du kontakter oss slik at vi kan bistå med å finne en løsning.

     

Logg inn på Min side

Logg inn