Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre opplevelsen av nettstedet vårt. Ved å fortsette å bruke nettstedet, samtykker du at vi bruker dem. Vil du vite mer om våre retningslinjer for personvern finner du de her.
Colligent

Klager

Dersom du er misfornøyd med en tjeneste vi har utført - gi oss tilbakemelding.

Hva er en klage?
Hvis du mener at det er blitt gjort en feil ved inndrivingen fra kreditor eller inkassobyrået, må du først rette klagen mot firmaet du vil stille ansvarlig. Klag skriftlig, og ta kopi av korrespondansen.

Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev hvis du vil klage.

Klage til finansklagenemnda
Hvis du ikke blir enig med motparten kan du henvende deg til finansklagenemnda. Nemnda kan vurdere alle forhold ved inkassobyråets opptreden, inkludert beregning av gebyrer, tidsfrister og om de har brutt god inkassoskikk.

Det er viktig å merke seg at nemnda ikke kan ta stilling til om kravet er rettmessig eller ikke, men kun om inkassobyrået har opptrådt riktig ved inndrivingen. Nemndas konklusjon er rådgivende, og behandlingen er gratis.

Klag til Datatilsynet
Du kan kontakte Datatilsynet dersom du lurer på hvilke rettigheter du har i forbindelse med registrering av personopplysninger om deg, blant annet betalingsanmerkninger. Hvis du for eksempel mener at et byrå ikke følger reglene for registrering av personopplysninger kan du klage til Datatilsynet.

Hvis du oppdager at det er uriktig registrert en betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyrået/-ene, bør du først klage direkte og be om at opplysningene blir korrigert.